SEKCJA MUZYCZNA | PROJEKT „LABORATORIUM MUZYKI”

Koncerty specjalne w wykonaniu uznanych muzyków sceny polskiej i europejskiej oraz projekt warsztatowy nastawiony na konfrontację stylów muzycznych i prezentację wzajemnych między nimi inspiracji. Czekamy na zgłoszenia zespołów i solistów, wykonujących muzykę klasyczną, jazzową, elektroniczną, rockową, eksperymentalną, improwizowaną, folkową. Najważniejszym efektem projektu będzie koncert premierowy „Laboratorium muzyki”.

W osobnym cyklu zostaną zrealizowane koncerty i jam sessions, na scenie otwartej dla wszystkich uczestników zadania, dzięki którym umożliwiona zostanie swobodna, wynikająca z ich własnej inicjatywy, konfrontacja muzyczna.

Punktem wejścia projektu jest muzyka tzw. trzeciego nurtu, będąca wynikiem wzajemnych inspiracji jazzu i klasyki, która ukształtowała się w okresie między latami 20. a 60. XX wieku. Aktualnie, scena muzyczna rozwija się poprzez twórczą wymianę między poszczególnymi gatunkami: jazzem i klasyką, ale także muzyką elektroniczną, rockową, eksperymentalną i improwizowaną. Niezliczona ilość najnowszych projektów i inicjatyw muzycznych stanowi efekt kreatywnej współpracy artystów, którzy nie chcą utożsamiać się z takim czy innym gatunkiem.

Chcemy by festiwalowe „Laboratorium muzyki” zaprezentowało autorów i wykonawców, którzy w swojej twórczości dają świadectwo nieograniczonego potencjału tej dziedziny sztuki. Chcemy pokazać, że to, co określane jest mianem trzeciego nurtu, stanowi w istocie odzwierciedlenie samej istoty twórczości muzycznej, która nie zważając na definicje dyskursu krytycznego, poszukuje swojego wyrazu, czerpiąc z różnych źródeł i tendencji rozwojowych.

POBIERZ
Regulamin FAMA
Formularz Zgloszeniowy FAMA – sekcja muzyczna

 

„LABORATORIUM MUZYKI” | KONCERT PREMIEROWY | 23.08.2012

Założenia programowe koncertu: ukazanie powiązań i obustronnych wpływów między muzyką klasyczną a jazzem, muzyką elektroniczną i elektroakustyczną, zaprezentowanie kompozycji reprezentujących muzykę tzw. trzeciego nurtu oraz innych, aktualnych tendencji, wykraczających ponad ustalone w dyskursie krytycznym  podziały i definicje, ukazanie muzyki jako sfery poszukiwań twórczych, które w awangardowej fazie rozwoju trudno jest poddać jednoznacznej klasyfikacji gatunkowej, przedstawienie oryginalnych, autorskich interpretacji dzieł muzycznych.

Wydarzenie zrealizowane przez debiutantów: studentów i absolwentów wyższych uczelni muzycznych oraz wyłonionych w konkursie muzyków i zespoły, wykonujące muzykę poważną, jazzową, eksperymentalną, elektroakustyczną, elektroniczną, rockową. Koncert przygotowany zostanie jako wydarzenie premierowe, będące efektem pracy nad materiałem muzycznym, wybranym dla siebie przez wykonawców podczas konsultacji muzycznych z pedagogami zaangażowanymi do realizacji projektu.

Wśród utworów proponowanych wykonawcom znajdą się dzieła takich kompozytorów, jak Witold Lutosławski, Igor Strawinski, Béla Bartók, Joseph-Maurice Ravel, George Gershwin, Kurt Weill. Ponadto, nie jest wykluczona prezentacja autorskich kompozycji uczestników koncertu.

OPIEKA ARTYSTYCZNA

WŁODEK PAWLIK – Pianista, pedagog, kompozytor muzyki jazzowej, filmowej, teatralnej, symfonicznej, wokalnej i kameralnej. Uzyskał doktorat na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie aktualnie prowadzi wykłady z improwizacji. Laureat konkursów krajowych i międzynarodowych. Koncertuje na wszystkich kontynentach, podczas prestiżowych festiwali jazzowych (North Sea Jazz Festival, European Jazz Festival) i muzyki poważnej (Wratislavia Cantans). Jest zdobywcą nagrody za najlepszą muzykę filmową FPFF w Gdyni („Rewers”, reż. B. Lankosz) oraz nagrody Festiwalu Dwa Teatry w Sopocie za muzykę do słuchowiska „Novecento”. Laureat Fryderyka za Misterium Stabat Mater i nagrody TVP Kultura za album „Anhelli”. Album z jego suitą jazzową „Tykocin”, nagraną w towarzystwie legendarnego trębacza Randy Breckera, została uznana przez recenzentów muzycznych Jazzową Płytę Roku, a jej reedycja trafiła rynek europejski, azjatycki i amerykański.

ADAM KLOCEK – Dyrygent, wiolonczelista, kompozytor muzyki kameralnej, symfonicznej i filmowej. Dyrektor Filharmonii Kaliskiej, orkiestry Młoda Polska Filharmonia i Międzynarodowego Multimedia Amber Road Festival. Wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie. Laureat konkursów wiolonczelowych, nagród i stypendiów.  Brał udział w pierwszym wykonaniu pod batutą kompozytora „Concerto Grosso” Krzysztofa Pendereckiego, wraz z Sinfonia Varsovia dokonał prawykonania napisanego dla niego „Koncertu wiolonczelowego” Krzesimira Dębskiego. Otrzymał rekomendacje dyrygenckie od Jerzego Maksymiuka, Krzysztofa Pendereckiego, Janosa Fursta i Volkera Schmidt-Gertenbacha. Dyrygował Sinfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej, Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Bałtyckiej, Podlaskiej i Wrocławskiej. Występował z takimi artystami jak Shlomo Mintz, Witold Lutosławski, Randy Brecker, Boris Pergamenschikow, Antoni Wit, Sophia Gubaidulina, Sayaka Shoji, Jadwiga Rappe, Pierre Amoyal, Julius Berger, Leszek Możdżer.

KONCERTY SPECJALNE | Cykl koncertów z udziałem uznanych muzyków z Polski i zagranicy, ukazujący wzajemne inspiracje między poszczególnymi gatunkami

VOO VOO | 13.08.2012

Inauguracja festiwalu Fama 2012 to rockowo-folkowo-improwizująca grupa Voo Voo. Założona przez Wojciecha Waglewskiego, łączy muzyczne światy, przemierza równoleżniki, porusza się ponad odmiennymi kulturami. Zespół ma na swoim koncie trudną do zliczenia ilość płyt i koncertów. Jakakolwiek próba biografii grupy będzie w tym momencie jedynie zalążkiem tego, co powinno zostać powiedziane. Kolejny album Voo Voo – zatytułowany „Nowa płyta” – ukaże się jesienią tego roku.

Voo Voo istnieje nieprzerwanie już ćwierć wieku. To jedna z najbardziej pracowitych marek w historii polskiej muzyki – wydali przeszło 20 studyjnych albumów. W ich nagraniach usłyszeć można echa najróżniejszych światów, dziś już klasycznych, ale nade wszystko osobisty świat Voo Voo Na koncertach możemy spodziewać się nieprzewidywalnych wykonań zarówno z żelaznego kanonu Voo Voo („Jak gdyby nigdy nic”, „Flota Zjednoczonych Sił”, „Otwórz mi”, „Bo Bóg dokopie”), z ostatniego zdecydowanie rockowego albumu „Wszyscy muzycy to wojownicy” oraz utwory instrumentalne. Voo Voo na rockowo. Naprawdę rockowo. To w końcu zespół, który z gitarowego grania wyrósł i bez względu na to, jak akurat odjeżdżał w inne – jazzowe czy etniczne klimaty, dookoła właśnie takiego grania krążył.

„(…) Tutaj mamy powrót do rasowych, klasycznych schematów. Pobrzmiewa Hendrix, Led Zeppelin, czasem nawet coś z zadziornego, białego brytyjskiego rhythm and bluesa w stylu lat 60.” | Robert Sankowski, Gazeta Wyborcza

Wojciech Waglewski: „Jest kłopot z klasyfikacją. To, co gramy jest wynikiem sumy doświadczeń muzyków Voo Voo. Myślę, że to się wpisuje w ogólny pejzaż muzyki współczesnej, która najczęściej jest dziś eklektyczna. To znaczy zawiera elementy muzyki klasycznej, etnicznej, jazzowej, rockowej i nawet tanecznej. Wydaje mi się, że jeśli ktoś chce rozwijać muzyczny warsztat, musi się skłaniać ku innym kulturom, ponieważ każda z tych kultur uczy czegoś innego. Kultura afrykańska uczy fantastycznych podziałów rytmicznych, kultura Japonii uczy zupełnie odmiennego wewnętrznego napięcia związanego z muzyką, kultura Indii uczy z kolei jak okiełzać trans. W naszym przypadku muzyka jest bardzo osobistą formą wypowiedzi. To, co nas łączy w sposób najbardziej oczywisty z jazzem – to właśnie ta otwarta formuła grania. Nasze piosenki traktujemy jako punkt wyjścia, trochę jak standardy jazzowe, w spotkaniach z najrozmaitszymi muzykami. I w studio, ale zwłaszcza na koncertach. Na to wszystko nakładamy czasem, bo przecież nie zawsze, nasze fascynacje muzyką innych kultur… Co jeszcze? Nie lubimy się powtarzać. Mam przekonanie, że uprawianie zawodu muzyka jest dla wszystkich członków Voo Voo okazją stworzoną do tego, by zaryzykować gesty prawdy. W momencie, gdy czujemy, że się mechanizujemy, powtarzamy – musimy natychmiast to zerwać. Każda płyta jest elementem poszukiwań.” | www.voovoo.pl

WYKONAWCY

WOJCIECH WAGLEWSKI – (gitara, wokal) Gitarzysta, kompozytor, aranżer i producent muzyczny. Założyciel i źródłosłów nazwy zespołu Voo Voo. Współpracował z zespołami Gaya i Osjan. W roku 1985 pojawiły się nagrania zapowiadane jako “Morawski Waglewski Nowicki Hołdys bez Hołdysa”, które następnie zaczęto sygnować inicjałami lidera, Wojtka Waglewskiego. W ten sposób w mediach rozpoczął funkcjonowanie zespół Voo Voo, z którym Wojciech Waglewski złączył nierozerwalnie następne lata swojej działalności. Współpracował ponadto z takimi artystami, jak Raz, Dwa, Trzy, Kazik, T.Love, Martyna Jakubowicz, Renata Przemyk, Lech Janerka, Edyta Bartosiewicz, Atrakcyjny Kazimierz, Justyna Steczkowska, Antonina Krzysztoń, Natalia Korczakowska, Kayah, Maria Peszek, Plateau, AbradAb. Jego specjalnością stały się duety. Występował z Tomaszem Stańko, Maciejem Maleńczukiem, Mateuszem Pospieszalskim, Maciejem Sobczakiem, Bartkiem “Borutą” Łęczyckim. Od 2008 roku wraz synem Fiszem prowadzi audycję “Magiel Wagli” w Programie III Polskiego Radia. Laureat Paszportu Polityki 1995. Wielokrotnie nominowany i nagradzany nagrodą  polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk, m.in.: Kompozytor Roku (1994, 2008, 2009) i Produkcja Muzyczna Roku (2006).

MATEUSZ POSPIESZALSKI – (saksofony, wokal) Kompozytor, aranżer. Gra na saksofonie, fletach, klarnecie basowym, instrumentach klawiszowych, akordeonie, śpiewa. Członek Akademii Fonograficznej ZPAV. Współpracował z zespołami: Śmierć Kliniczna, Maanam, Tie Break i Graal oraz Stanisławem Sojką, Anną Marią Jopek, Januszem Radkiem. Obecnie gra w zespole Voo Voo i współpracuje z zespołami YeShe oraz 2Tm2,3. Jest producentem muzycznym i aranżerem płyt Justyny Steczkowskiej, Zakopower, Janusza Radka. Wielokrotny producent muzyczny i aranżer Koncertów Galowych PPA we Wrocławiu (m.in.: “Nick Cave i Przyjaciele – W moich ramionach”, “Artyści piosenki. Kurt Weill”). Od lat komponuje dla filmu i teatru. Jest autorem muzyki do filmów fabularnych i animacji. Za muzykę do “Gorącego czwartku” otrzymał nagrodę na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni (1994). Pisze również muzykę do spektakli teatralnych i Teatru Telewizji. W roku 2002, za muzykę do spektaklu “W 80 dni dookoła świata” (Teatr Rozrywki w Chorzowie, reż. Jerzy Bielunas) otrzymał Złotą Maskę – nagrodę za twórczość teatralną w Województwie Śląskim. W lutym 2010 roku nominowany do nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk w kategorii Kompozytor Roku.

MICHAŁ BRYNDAL – (perkusja) Jeden z założycieli zespołu SOFA, od 2011 roku perkusista Voo Voo. Ma na swoim koncie współpracę z zespołem Gribojedow, wokalistką Marią Namysłowską (grupa Mary Go Round), ze skrzypkiem i kompozytorem Adamem Bałdychem (Storyboard) oraz z czołowymi polskimi twórcami hip-hopowymi. Współtworzy zespół jazzowy Staff, z którym koncertował na Skok Jazz Sopot Festival oraz – w ramach festiwalu miast partnerskich – w Leiden (Holandia). Grupa zdobyła I miejsce na VIII Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni. Na tym samym przeglądzie Michał Bryndal otrzymał dodatkową nagrodę dla najlepszego instrumentalisty.

KARIM MARTUSEWICZ – (bas) Lider i założyciel zespołu Karimski Club. Z Voo Voo związany od roku 1998. Wcześniej współtworzył zespół Woobie-Doobie, grał na basie w musicalu “Metro”. Koncertował z różnymi zespołami, głównie funkowo-jazzowymi, w Austrii, Niemczech, Włoszech, Turcji. Grał na Festiwalu Jazzowym Montreux’97 z Delmarem Brown’em oraz Dong Wimbish’em.

RYKARDA PARASOL | 14.08.2012

Koncert amerykańskiej wokalistki Rykardy Parasol, córki szwedzkiej emigrantki i polskiego Żyda ocalałego z Holocaustu (jej imię pochodzi od imienia jej ojca, Ryszarda), mistrzyni rock-noir o niskim, ukształtowanym przez szkołę operową głosie, której przepełnione melancholią kompozycje, oddają uczucie estetycznego niepokoju. Porównywana jest do PJ Harvey, Nicka Cave’a, Toma Waitsa czy Johnny Casha. Rykarda Parasol przełamuje stereotypowe wyobrażenia na temat tego, co i jak kobiecie wolno w muzyce, tak w zakresie wykonawstwa jak i podejmowanych tematów; śpiewa o rzeczach, o których inni wolą zapomnieć. Jest ponadto artystką, która spełnia najwyższe wymagania, wychodzące daleko poza kontekst muzyki popularnej i rozrywkowej.

Rykarda Parasol wystąpi z towarzyszeniem młodych polskich muzyków, z którymi obecnie koncertuje w Polsce i zagranicą. Są to muzycy związani z festiwalem Fama, jego wcześniejsi uczestnicy i laureaci. Celem koncertu jest zaprezentowanie wartościowego, ambitnego projektu, który sytuując się poza kulturą masową, stawia odbiorcy wysokie wymagania.

WYKONAWCY

RYKARDA PARASOL – (wokal, gitara) Muzyk i autorka piosenek o głębokim, wykraczający poza granice płci, głosie. Głosem tym wygłasza z przekonaniem i napięciem opowieści w stylu Faulknera. Parasol czerpie z amerykańskiego rocka, soulu i południowych wpływów, jak również z północno-europejskich stylów, przekazanych jej przez rodziców. Działając w San Francisco w stanie California, Parasol znajduje się pod wpływem mieszanki kultur. Jest pół Szwedką, pół Izraelką. Jest autorką, producentką i wydawcą dwóch bardzo cenionych albumów (“For Blood and Wine” 2009 i “Our Hearts First Meet” 2006). Planuje opublikować książkę ‘spoken word’ (opartą na opowiadanych przez nią historiach). Unikatowy muzyczny styl Rykardy Parasol znajduje swoje początki w jej edukacji artystycznej, muzycznej i literackiej. Parasol występowała na scenie z takimi wybitnymi artystami jak Frank Black, Jason Collett, Jolie Holland, the Trail of Dead, Kirsten Hirsh, Chuck Prophet, Jonette Napolitano (Concrete Blonde). Ostatnio zaprezentowała się ze swoim zespołem na Festiwalu Ars Cameralis w Polsce oraz na Plissken Festival w Atenach. Rykarda zdobyła również rozgłos swoimi występami w polskich więzieniach o zaostrzonym rygorze. | www.rykardaparasol.com

MARCIN PARTYKA – (piano) Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu jazzowego. Aranżował i komponował m.in. dla Polskiej Orkiestry Radiowej, Orkiestry Akademii Beethovenowskiej, Orkiestry Kameralnej Aukso, Filharmonii Świętokrzyskiej, Królewskiej Orkiestry Symfonicznej. Kompozytor muzyki teatralnej, kierownik muzyczny spektakli teatralnych, wielu festiwali i koncertów.

PIOTR ALEKSANDROWICZ – (gitara) Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Obecnie jest członkiem zespołu Gaby Kulki.

ROBERT RASZ – (perkusja) Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Współpracuje z wieloma zespołami, m.in.: Emergency, Raalya, Zimpel/Traczyk/Rasz Trio, oraz muzykami: Gaba Kulka, Aram Shelton, Mikolaj Trzaska, Rostislav Hus, Marian Friedl, Jim Baker, Ksawery Wójciński. Laureat indywidualnego wyróżnienia festiwalu Jazz Juniors 2002.

KORNEL JASIŃSKI – (bas) Współtworzy zespół Raalya, który nagrywa i występuje z Gabą Kulką, współpracuje z Teatrem Syrena.

BOEING „MOZART” | 15.08.2012

Tematem występu jest słynny Koncert klarnetowy A-dur (KV 622) Wolfganga Amadeusza Mozarta. Duet Boening tworzą muzycy o klasycznym wykształceniu i czynnie uprawiający muzykę poważną: Michał Górczyński jest członkiem kwartetu Kwartludium, Marcin Masecki pracuje od lat nad cyklem “Sztuka Fugi” J.S. Bacha i regularnie gra koncerty z repertuarem klasycznym. Obaj biorą również czynny udział w tworzeniu ponadgatunkowej sceny muzyki niezależnej i improwizowanej (zespoły Cukunft, Profesjonalizm, Paristetris). W tym dualistycznym duchu Boeing wędruje przez partyturę Mozarta, to zbliżając się do oryginału, to od niego odbiegając. Jest to twórczy i nieprzewidywalny dialog z tym sztandarowym utworem kompozytora.

PROFESJONALIZM sekstet jazzowy Marcina Maseckiego | 16.08.2012

Zespół został założony przez pianistę i kompozytora Marcina Maseckiego – muzyka, którego jedni określają następcą Krzysztofa Komedy i Tomasza Stańko, inni zaś widzą w nim kontestatora, odrzucającego cały dorobek polskiego jazzu. Są też tacy, którzy ryzykują określenie ‘artysta genialny’. Profesjonalizm to pierwszy autorski projekt Maseckiego, w którym prezentuje się jako dojrzały kompozytor. „Chopin Chopin Chopin” (Lado ABC, 2011) to pierwsza płyta zespołu Profesjonalizm. Materiał muzyczny został skomponowany przez lidera grupy – Marcina Maseckiego – w połowie 2010 roku za namową warszawskiego Domu Kultury Śródmieście. Premierowe wykonanie miało miejsce w Parku im. Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza podczas festiwalu ArtPark. W kwietniu 2011 roku, po legendarnej czterodniowej rezydencji koncertowej w klubokawiarni Chłodna 25, Profesjonalizm wszedł do analogowego studia Macieja Cieślaka i dokonał rejestracji muzycznej w przedwojennych warunkach audio. Premiera płyty miała miejsce 1 września, a dzień później – w dość zaskakującej scenerii warszawskiej restauracji Mozaika – zespół zagrał koncert premierowy. Na wydarzenie zapraszało ogłoszenie przygotowane przez pracowników Mozaiki: ‘Dziś koncert jazzowy NA ŻYWO’. Zarówno ten koncert, jak i sama płyta, zostały przyjęte co najmniej entuzjastycznie.

Debiutancki album sekstetu został wydany przez warszawskie wydawnictwo Lado ABC, którego powstanie w roku 2004 stanowiło odpowiedź na zapotrzebowanie stołecznej sceny muzyki improwizowanej. Od tamtego czasu nakładem Lado ABC ukazują się kolejne płyty Baaby, Meritum, Mitch & Mitch, Paristetris i innych. Lista zrealizowanych wydawnictw to ponad 40 tytułów z muzyką elektroniczną, gitarową, akustyczną, kameralną, jazzową. Zapoznając się z ofertą Lado ABC, mamy do czynienia z płytami, będącymi świadectwem pewnego czasu, odzwierciedlającymi aktualną scenę niezależną. Niech przywołana liczba 40 albumów będzie dowodem wielkiej jej żywotności.

„Marcin Masecki – od kilku lat niezmiennie określany jako najbardziej twórczy i zaskakujący polski pianista jazzowy i klasyczny. Do wybrzmienia ostatniej nuty koncertu możemy być pewni jednego, będzie to coś nieprzewidywalnego!!!” | Jazz Forum, lipiec 2011

„Jest to pierwszy projekt, który skomponowałem. Jest to pierwszy raz, kiedy musiałem i chciałem to zrobić – kiedy siadłem nad białą kartką papieru i musiałem coś wymyślić. Wcześniej w dużej mierze opierałem rozmaite działania o improwizację i aranżację. (…) Tutaj musiałem od A do Z wszystko ogarnąć, wymyślić ludzi, powiedzieć im, co zagrać i jak zagrać – w ten sposób był to przełomowy projekt.” | Marcin Masecki w wywiadzie Kajetana Prochyry, jazzarium.pl

WYKONAWCY

MARCIN MASECKI – (pianino) Artysta okrzyknięty nowym duchem polskiego jazzu, którego twórczość w tej dziedzinie jest zakorzeniona w muzyce klasycznej oraz rozwija się na przekór oczekiwaniom i konserwatyzmowi publiczności sceny jazzowej. Warszawiak, pianista, kompozytor. W wieku 12 lat zaczął chodzić na jam sessions do nieistniejącego już Akwarium, gdzie poznał mużyków, z którymi założył pierwszy zespół. Kilka lat później poznał członków grupy Alchemik, do których dołączył w 1997 roku. W roku 2000 otrzymał stypendium prestiżowego Berklee Colege of Music w Bostonie. Tam poznał m.in muzyków z którymi założył trio TAQ, oraz wokalistkę i swoją przyszłą żonę, Candelarie Saenz Valiente. Po ukończeniu studiów wrócił do Polski i związał się ze stołeczną sceną improwizowano-alternatywną. Laureat wielu nagród, w tym pierwszego miejsca na Międzynarodowym Konkursie Pianistów Jazzowych w Moskwie (2005) oraz Grand Prix Jazz Hoeilaart w Bruskeli z zespołem Alchemik (1998). Od roku 2006 wydaje płyty w warszawskiej wytwórni niezależnej Lado ABC. Jest członkiem zespołu Paristetris, prowadzi sekstet jazzowy Profesjonalizm. Pełni również funkcję dyrektora pierwszej edycji WORu – Warszawskiej Orkiestry Rozrywkowej im. Igora Krenza. Współpracował z wieloma artystami: Tomaszem Stańko, Michałem Urbaniakiem, Andrzejem Jagodzińskim, Maciem Morettim, Raphaelem Rogińskim, Michałem Górczyńskim, Wacławem Zimplem, Tomaszem Pokrzewińskim, Candelarią Saenz Valiente, rodziną Waglewskich oraz z zespołami: Alchemik, Pink Freud, Niewinni Czarodzieje. Realizuje również solowe projekty muzyczne, nagrywa kolejne albumy: „Mięso” (2007), „Bob” (2009), „John” (2010). Lider i autor kompozycji sekstetu jazzowego Profesjonalizm (album „Chopin Chopin Chopin”, 2011). Jego równoległą pasją jest muzyka klasyczna XVIII wieku, którą wykonuje regularnie na warszawskich scenach. Przygotowuje również płytę z nagraniem ogromnego utworu dość znanego kompozytora, o której jednak trochę wstyd mu pisać, gdyż już zbyt wiele razy zapowiadał jej rychłe wydanie. Mieszka w Warszawie i Buenos Aires. | „Porywające nagrania i entuzjastyczne recenzje z koncertów nie zapewniły Maseckiemu miejsca w programach najpopularniejszych jazzowych lokali w stylu warszawskiego Tygmontu. Ale mimo to koncertuje sporo. Tyle że w miejscach do tej pory z jazzem raczej niekojarzonych – niezależnych klubach i kawiarniach. Bilety trzeba zwykle rezerwować wcześniej, bo muzyk dorobił się już wiernej rzeszy fanów. (…) Konsekwentnie odrzuca klasyczny jazz z twórczością Krzysztofa Komedy na czele. Nie interesuje go też amerykański jazzowy mainstream – brak w jego muzyce wpływów Branforda Marsalisa czy Milesa Daviesa. Owszem, Masecki przyznaje się do fascynacji Keithem Jarrettem czy Herbiem Hancockiem, lecz głównych inspiracji pianisty należy szukać gdzie indziej. Jego jazz wyrasta z muzyki klasycznej.” | Max Fuzowski, newsweek.pl

KAMIL SZUSZKIEWICZ – (trąbka) Jedna z najmocniejszych osobowości polskiej sceny niezależnej, artysta wszechstronny, muzyk o szerokich zainteresowaniach i potrzebach muzycznych. Trębacz, absolwent Wydziału Jazzu warszawskiej PSM II stopnia przy ul. Bednarskiej. Współpracował z wieloma oryginalnymi artystami, wśród których znaleźli się m.in.: malijski lutnista i szaman Adamo Kamissoko, perkusista i legenda polskiej awangardy Władysław Jagiełło, izraelski saksofonista Assif Tsahar, oraz – Hubert Zemler, Marcin Masecki, Wojtek Traczyk, Rafał Sarnecki i grupy Wolfram, Baaba, Mitch&Mitch, Cinq G. W latach 2001-2007 założył i prowadził Kolektyw Etopiryna. Aktualnie gra w zespołach Kapacitron, Trifonidis Free Orchestra oraz – Profesjonalizm. Na swoim koncie ma również solowy album „Prolegomena” (2011).

MICHAŁ GÓRCZYŃSKI – (saksofon, klarnet) Artysta związany ze sceną muzyki awangardowej i improwizowanej, łączący aktywność koncertową z poszukiwaniami indywidualnych technik instrumentalnych i bezkompromisowymi eksperymentami na granicy muzyki i performance art. Klarnecista, saksofonista, absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej Fryderyka Chopina. Od 1998 roku komponuje muzykę na różne składy instrumentalne. Czynnie zajmuje się improwizacją i interpretacją muzyki współczesnej. Występował jako solista z zespołem de Ereprijs, Kwartetem Śląskim, Orkiestrą Aukso, Filharmonią Podlaską. Uczestniczył w Międzynarodowych Kursach Muzyki Współczesnej w Darmstadt, gdzie prezentował autorskie techniki wykonawcze na klarnecie basowym. Jest twórcą instalacji, tekstów teoretycznych, audycji radiowych oraz filmów undergroundowych. Współtworzy zespół Kwartludium, specjalizujący się w (pra)wykonaniach muzyki współczesnej. Współpracuje m.in. z Mikołajem Trzaską, Pawłem Szamburskim i Wacławem Zimplem (Ircha Pneumatic), Zdzisławem Piernikiem, Joe McPhee, Andrzejem Izdebskim, djem Lenarem, Le Quan Ninhem, Fredericiem Blondy, zespołami Cukunft, Pink Freud, Profesjonalizm. Od roku 2008 roku pracuje nad poszerzaniem możliwości brzmieniowych klarnetu basowego, inspirując się beat boxem i współpracując z jednym z najlepszych polskich beat boxerów ‘Tik Takiem’ Patrykiem Matelą. | „Oszczędny w ruchach i gestach, skupiony całkowicie na tym, co gra. Wsłuchany w brzmienie swojego klarnetu i klarnetu basowego. Albo saksofonu tenorowego, albo flecików i gwizdków. Właśnie prawykonuje holenderską kompozycję na Warszawskiej Jesieni. Albo gra z Kwartetem Śląskim Inside – Outside Witolda Szalonka w Fabryce Wódki Koneser. Albo gra ze swoim zespołem dzieło młodego polskiego twórcy. Albo improwizuje wraz z przyjaciółmi muzykę bez granic. Albo komponuje najnowszy utwór do tekstów w suahili, albo pisze manifest, albo robi muzykę do teatru i filmu, albo prezentuje katalog swoich brzmień na CD. Michał Górczyński. | Krzysztof Trzewiczek, Jan Topolski, glissando.pl

TOMASZ DUDA – (saksofon) Klasycznie wykształcony muzyk, improwizujący na saksofonach, klarnetach i fletach. Wykonuje muzykę klasyczną, jazzową, eksperymentalną, rockową i popową. Saksofonista, absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej. W latach 1987-1994 współtworzył zespoły Andrzeja Bonarka: Lastr Splin, Teenbeat, Nie Znam Tego Człowieka i Charlie Winorośl. Był również członkiem Donnermaschine, Bardzo Orkiestra, Mimofoni, Ludofoniarze i wielu innych. Brał udział w Djazzporch Pawła Szamburskiego i Galimadjazach Patryka Zakrockiego oraz w warsztatach prowadzonych przez Bruno Chevillon, w warsztatach i sesjach muzyki improwizowanej w Conservatoire National de Région de Strasbourg, Kursie Mistrzowskim prowadzonym przez prof. Güntera Priesnera z Hochschule für Musik Nürberg-Augsburg, Międzynarodowych Kursach Muzyki Elektronicznej Accanthes/IRCAM w Krakowie, Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Gdańsku i Puławach. Jest członkiem Stowarzyszenia Artystycznego Apeiron oraz Stowarzyszenia Kulturalnego Lado ABC. Współpracował i współpracuje z takimi artystami jak: Tomasz Stańko, Justyna Steczkowska, Ania Dąbrowska, Monika Brodka, Liroy, Kasia Nosowska, Novika. Jest członkiem zespołów: Baaba, Mitch&Mitch, Pink Freud, Profesjonalizm, Tricphonix Street Band. Koncertuje w Polsce, Europie i Ameryce Południowej. Brał udział w nagraniach muzyki jazzowej, eksperymentalnej, teatralnej.

PIOTR DOMAGALSKI – (kontrabas) Muzyk sesyjny, improwizujący, akompaniator.  Współpracuje z artystami o bardzo różnej proweniencji. Kontrabasista i gitarzysta basowy, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Współtwórca tria jazzowego Levity, z którym nagrał dwa albumy: „Levity” (Lado ABC, 2009), „Chopin Shuffle” (Universal 2010). Współpracował m.in. z Januszem Muniakiem, Leipzig Bach Festival Orchestra, Basią Stępniak-Wilk, Stanem Borysem, zespołem Trzy Dni Później i Piotrem Polkiem.

JERZY ROGIEWICZ – (perkusja) Perkusyjna maszyna do czynienia muzycznych cudów. Precyzja jego gry zdaje się wystawiać na próbę doskonałość zapisu nutowego. Perkusista i kompozytor. W przypadku absolutnej konieczności – również wibrafonista. Ukończył studia w klasie kompozycji prof. Zbigniewa Bujarskiego krakowskiej Akademii Muzycznej. Studiował także u Krzysztofa Pendereckiego (kompozycja i instrumentacja) oraz Magdaleny Długosz (muzyka elektroniczna). W czasie studiów występował jako perkusista jazzowy z takimi muzykami jak Janusz Muniak, Maciej Adamczak czy Paweł Kaczmarczyk. Razem z Piotrem Domagalskim i Jackiem Kitą stworzył w 2005 zespół levity, z którym nagrał trzy albumy: „Levity” (Lado ABC, 2009), „Chopin Shuffle” (Universal 2010), „Afternoon Delights” (Lado ABC, 2011). Jest także członkiem zespołów Pink Freud, Trifonidis Orchestra oraz JazzBand BigBand i Profesjonalizm Marcina Maseckiego. Obecnie mieszka w Warszawie, gdzie komponuje i gra z takimi artystami jak Joanna Duda, Gaba Kulka, Maciej Bielawski, Wojtek Mazolewski i Patryk Zakrocki.

ATOM STRING QUARTET | 18.08.2012

Zespół jest jednym z nielicznych na świecie i pierwszym w Polsce kwartetem smyczkowym grającym jazz. Muzycy wykonują głównie własne kompozycje, które dzięki zastosowaniu tak nietypowej dla muzyki jazzowej obsady wykonawczej, brzmią bardzo nowocześnie i oryginalnie. Ten obiecujący kwartet stale zyskuje rozgłos i uznanie, w ostatnim czasie zdobył Grand Prix Bielskiej Zadymki Jazzowej, Grand Prix Stowarzyszenia Melomani w kategorii Nowa Nadzieja Roku 2010 oraz Złote Gęśle na XV Festiwalu Folkowym Polskiego Radia Nowa Tradycja. Kwartet wystąpił niedawno we wspólnym koncercie z Januszem Olejniczakiem, prezentując utwory Krzysztofa Komedy w klasycyzującym ujęciu. Wkrótce grupa weźmie udział w trasie koncertowej Agi Zaryan promującej jej najnowszy album z poezją Czesława Miłosza. W roku 2011 ukazała się płyta „Fade in”, która została nagrodzona Fryderykiem w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku. W roku 2012 nakładem wytwórni Kayax pojawił się kolejny album – „Places”. Atom String Quartet tworzą skrzypkowie – Dawid Lubowicz i Mateusz Smoczyński, altowiolista – Michał Zaborski oraz wiolonczelista – Krzysztof Lenczowski. | www.atomstringquartet.com

WYKONAWCY

DAWID LUBOWICZ – Skrzypek, którego styl i charakter improwizacji wykształcił się pod wpływem różnorodnych gatunków muzyki: klasyki, folkloru, tanga, jazzu. Pochodzi ze znanej zakopiańskiej rodziny muzycznej. Ukończył z wyróżnieniem studia na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, w klasie skrzypiec klasycznych prof. Konstantego Andrzeja Kulki. Umiejętności doskonalił także podczas licznych kursów mistrzowskich u wybitnych wirtuozów: Rolanda Baldiniego, Mariny Jaszwili, Mirosława Ławrynowicza, Zorana Milenkovića, Wandy Wiłkomirskiej, Andrzeja Jagodzińskiego, Michaela Parkinsona, Garry’ego Wittnera. Jest laureatem wielu festiwali i konkursów. Jego osiągnięcia to m.in.: II nagroda na Międzynarodowym Festiwalu Standardów Jazzowych (Siedlce 2004), specjalne wyróżnienie podczas Jazzowej Sceny Młodych (Radom 2004), finał w Międzynarodowym Konkursie Krokus Jazz Festiwal (Jelenia Góra 2004 i 2005), zwycięstwo w konkursie jazzowym Nadzieje Warszawy 2005. Obecnie jest drugim koncertmistrzem Teatru Muzycznego Roma w Warszawie, a także współzałożycielem takich zespołów jak: kwartet smyczkowy Opium, alTango, Lubowicz Jazz Quartet, East Wall Jazz Quartet. Znaczącym wydarzeniem w karierze solowej artysty było wykonanie utworu Christophe’a Voise ,,Missa Brevis” w towarzystwie Dariusza Stachury i Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją kompozytora.

MATEUSZ SMOCZYŃSKI – Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Andrzeja Gębskiego. Jest skrzypkiem jazzowym, zadebiutował w roku 1999 na Jazz Campingu Kalatówki z kwintetem Jacka Namysłowskiego. Wielokrotnie występował na najważniejszych festiwalach jazzowych w Polsce i za granicą (we Włoszech, Hiszpanii, Niemczech, Ukrainie, Rosji, Danii, Szwecji, Czechach, Słowacji, Stanach Zjednoczonych). Współpracuje ze znakomitymi Polskimi muzykami: Zbigniewem Namysłowskim, Jarosławem Śmietaną, Tomaszem Stańko, Krzesimirem Dębskim, Maciejem Strzelczykiem, Januszem Skowronem, Januszem Olejniczakiem, Kazimierzem Jonkiszem, Adamem Sztabą, Krzysztofem Herdzinem. Razem z Joachimem Kuhnem, Bronisławem Suchankiem, Januszem Stefanskim i Bohdanem Jarmołowiczem brał udział w prawykonaniu koncertu jazzowego na skrzypce, orkiestrę symfoniczną i grupę rytmiczną Zbigniewa Seiferta. Wielokrotnie koncertował z niemiecką grupą schultzing. Na drugiej edycji festiwalu Zbigniew Seifert in Memoriam w Berlinie miał okazję wystąpić z takimi muzykami jak Richie Beirach, Ack van Rooyen and Glen Moore. Jest liderem kwintetu, z którym nagrał dwie płyty: „Inspirations” oraz „Expressions”. Po sukcesach pierwszego albumu, otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie Młoda Polska, a w roku 2008 został uhonorowany Jazzowym Oskarem w kategorii Nadzieja Melomanów Roku 2007. W roku 2010 miała miejsce premiera płyty z kolejnym projektem – „New Trio”, w którym u boku skrzypka pojawia się jego brat – Jan Smoczyński na organach Hammonda oraz gwiazda rosyjskiej perkusji – Alexander Zinger. Album został nominowany do Fryderyka w kategorii Jazzowy Debiut Roku.

MICHAŁ ZABORSKI – Jako solista, muzyk kameralny i orkiestrowy koncertuje w kraju i za granicą. Od roku 2003 związany z orkiestrą Sinfonia Varsovia. Pracuje także na stanowisku solisty w Radomskiej Orkiestrze Kameralnej. Ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie altówki prof. Ryszarda Duzia. Był dwukrotnym laureatem programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska. Brał udział w licznych konkursach altówkowych m.in.: Ogólnopolski Konkurs Altówkowy im. J. Rakowskiego w Poznaniu (III nagroda, 2003), Międzynarodowy Konkurs im. J. Brahmsa w Portschach – Austria (III miejsce, 2003), Międzynarodowy Konkurs Altówkowy w Bled – Słowenia (II nagroda, 2004). W 2009 roku wraz z zespołem The Transgress wygrał Blues Rock Jazz Warsaw Festival w kategorii zespół jazzowy. Z tym samym zespołem wystąpił również w Sali Kongresowej jako support przed triem Medeski, Martin & Wood. Wystąpił jako solista z orkiestrą Filharmonii Lubelskiej wykonując ”Harolda w Italii” Hectora Berlioza. Jako kameralista współpracował z takimi znakomitymi artystami, jak: Krzysztof Jakowicz, Stefan Kamasa, Janusz Olejniczak, Piotr Pławner, Rafał Kwiatkowski, Jakub Jakowicz oraz z zespołami kameralnymi – Trio Chausson, Prazak Quartet, Kwartet Prima Vista. Swoje umiejętności doskonalił na wielu warsztatach klasycznych i jazzowych w kraju i za granicą pod okiem m.in. takich muzyków, jak: Nobuko Imai, Hatto Beyerle, Stefan Kamasa, Jean Sulem, Claude Lelong, Siegfried Fuhrlinger, Simonide Braconi, Cezariusz Gadzina, Robert Majewski.

KRZYSZTOF LENCZOWSKI – Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie wiolonczeli prof. Tomasza Strahla i Rafała Kwiatkowskiego. Pracował w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus, wchodzi w skład Warszawskiej Grupy Wiolonczelowej Cellonet prowadzonej przez prof. Andrzeja Bauera. Jako gitarzysta jazzowy ukończył Policealne Studium Jazzu im. H. Majewskiego w Warszawie w klasie prof. Piotra Lemańskiego. Jest członkiem kwintetu Jazz Construction, oraz kwartetu Fusionator. Wśród artystów wykonujących kompozycje lub aranżacje autorstwa Krzysztofa Lenczowskiego znaleźli się: Maxim Vengerow, Leszek Możdżer, Krzesimir Dębski, Andrzej Bauer oraz wielu innych wybitnych muzyków zarówno z kręgu muzyki poważnej, jak i jazzowej.

 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.