Konkurs Trójząb Neptuna – wyniki pierwszego etapu

2012|06|18

 Oto one, projekty które podczas tegorocznej Famy będą walczyć o Nagrodę Trójząb Neptuna. Jest to jedna z głównych nagród festiwalu a jej wysokość wynosi 6000 złotych. Wszystkie wydarzenia zostaną zrealizowane jako wydarzenia premierowe. Warunki realizacji oraz dokładny budżet poszczególnych projektów zostaną ustalone bezpośrednio z ich autorami.

”African Thinks of Hip-Hop Culture / Bitwa o Świnoujście” – realizatorzy: Sinior Non Skillz

Ogólnopolski event, zrealizowany w Muszli Koncertowej, podczas którego odbędzie się spektakl taneczno-artystyczny, nawiązujący do pierwotnej genezy tańca w afrykańskich społecznościach ludowych oraz ogólnopolskie zawody tańca Breaking/Break Dance w formie 2vs2 oraz Top Rock Contest do muzyki na żywo. Oprócz rywalizacji zrealizowane zostaną warsztaty taneczne i panel dyskusyjny. Dostępna będzie również powierzchnia, na której będzie można malować i uczyć się sztuki malarskiej – graffiti. Wydarzenie przeplatane będzie występami innych uczestników festiwalu. Taneczne show, które zostanie wykonane przez grupę Sinior Non Skillz, będzie spektaklem, nawiązującym do upadku kolonializmu oraz rdzennych obyczajów kultury afrykańskiej, wyrażonych poprzez taniec i działania sceniczne.

„Ciemny pokój” – główni realizatorzy: Karol Wilkoszewski, Maciek Rudzin

Idea projektu przeciwstawia się typowej wizji spektaklu jako dzieła, mającego dotrzeć do jak najszerszej widowni. Będzie on polegał na realizacji –  z pomocą uczestników festiwalu – serii widowisk skrajnie kameralnych, bo przeznaczonych każdorazowo dla jednego widza: po jednym spektaklu dziennie, przez około 8 dni. Spektakle będą realizowane w wyciemnionym i przygotowanym do tego celu pomieszczeniu. Spektakl nie będzie w żaden sposób utrwalony, nagrany, czy udokumentowany. Jego istotą jest efemeryczność. Obok części „elitarnej” zrealizowana zostanie również część „egalitarna” projektu, która będzie miała formę szeroko zakrojonej kampanii reklamowej, skierowanej do wszystkich uczestników Famy. Na część egalitarną projektu złożą się następujące elementy: spoty filmowe, performance, happening, live act modeling, wystawa fotografii, plakaty.

„KIC / Komitywa Inicjatyw Ciekawych” – autorzy: Maciej Kamieński, Cezary Klaiber, Stanisław Zarychta

Na ten interdyscyplinarny projekt złoży się kilka instalacji, które zostaną zaprezentowane na plaży i w przestrzeni miejskiej. Będą one przedstawiać wymyślone historie, stanowiące ironiczny komentarz do otaczającej rzeczywistości. W kolejnej fazie projektu staną się one tematem prezentowanych podczas Famy etiud filmowych. Grupę KIC tworzą studenci Wydziału Sztuki Politechniki Radomskiej, artyści tworzący w takich dziedzinach, jak sztuki plastyczne, film i fotografia.

„Nakrętkowscy” – realizatorzy: Agnieszka Czapi Trzepizur, Łukasz Kulig, Jan Lonard Trzepizur

Przez dwa tygodnie festiwalu na świnoujskiej promenadzie tworzony będzie statek kosmiczny, którym rodzina Nakrętkowskich chce wrócić na swoją planetę. W tym celu będą oni zbierać paliwo, pozwalające uruchomić pojazd – plastikowe nakrętki. Do statku można wejść, można próbować pomóc go uruchomić. Budowany statek kosmiczny będzie zmieniać się wraz z każdym dniem, stanowiąc konstrukcję interaktywną, zachęcającą przypadkowych odbiorców do zabawy. Działaniu towarzyszyć będzie cykl happeningów, dokumentacja fotograficzna, kampania promocyjna oraz dystrybucja w całym mieście pojemników na nakrętki.

„NIMvMNI” – autor: Mateusz Motz

Projekt polegający na realizacji kilku spotów filmowych, przeznaczonych do prezentacji w mediach społecznościowych (facebook, twitter, youtube, vimeo). Filmy, łączące dokument z animacją, zostaną zrealizowane przy udziale artystów Famy, a ich celem będzie ukazanie atmosfery festiwalu i nietuzinkowych osobowości jego uczestników. Materiał filmowy zostanie nagrany w takich lokalizacjach, jak: Hala w Basenie Północnym, Fort Zachodni, Fort Anioła, Jazz Club Scena Centrala, plaża, przestrzeń miasta. | Mateusz Motz – absolwent Wydziału Grafiki i Komunikacji Wizualnej Akademii Sztuk Pięknych, Nürnberg, student filozofii, historii sztuki oraz architektury Hochschule Regensburg, Niemcy. VJ i realizator projektów multimedialnych. Założyciel formacji Chatte Grise i studia Black Judas (Antreastadel/Regensburg), zajmującego się fotografią, filmem i grafiką.

„Pełnia – Realizacja” – autorzy: Kaśka Szeszycka, Konrad Królikowski

Wystawa, na którą złożą się wielkoformatowe obrazy olejne, fotografie prezentowane w formie dużych light boxów oraz projekcje wideo. Wszystkie pokazują mieszkańców i miejsca w Rokicie, osadzie w gminie Przybiernów. Częścią ekspozycji są również komentarze autorów. Dom: świat, z którego się wyrasta i do którego się wraca. Przyroda i kultura młodzieżowa. Awans społeczny, pragmatyzm oraz nihilizm i groteska. Antropologia i surrealizm. Pojęć pomocnych w odczytaniu treści wystawy jest więcej. Wielowymiarowość i zamierzona PEŁNIA zaznaczone są w tytule. Ale odnosi się on również do sugestywnego i wszechogarniającego przekazu uzyskanego z połączonych, współdziałających ze sobą mediów. Wystawa ma stanowić podróż po wyśnionej osadzie. Osobnym, ciekawym wątkiem jest związek pomiędzy malarstwem a fotografią. Przedstawiane na wystawie obrazy są malowane na podstawie zdjęć, które z kolei inspirowane są malarstwem lub wręcz malarstwo imitują. Tytułowa REALIZACJA wskazuje na zamknięcie trwającego ponad rok etapu zbierania materiałów i przygotowań oraz konceptualizacji. Jest polemiką z terminem „projekt”, z jego wszechobecnymi organizacyjno-proceduralnymi konotacjami. Jest zwieńczeniem. | Kaśka Szeszycka – Uzyskała dyplom z wyróżnieniem w Pracowni Rysunku prof. Anny Tyczyńskiej i Malarstwa prof. Andrzeja Leśnika na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu w 2008 roku. Zajmuje się malarstwem, wideo oraz akcjami w przestrzeni miejskiej. Jest asystentką w Pracowni Malarstwa prof. R. Tokarczyka w Akademii Sztuki w Szczecinie. Jej prace znajdują się w kolekcjach polskich i zagranicznych. | Konrad Królikowski – Absolwent socjologii Uniwersytetu Szczecińskiego i słuchacz Europejskiej Akademii Fotografii w Warszawie. Fotograf, założyciel i lider wielu projektów muzycznych (między innymi Moto czy Turyzm). Zajmuje się portretem i reportażem. Dokumentuje działania performerskie i streetartowe (współpraca z grupą Glamrury). Współpracował z wieloma artystami, między innymi z zespołami Pogodno i Kristen.

„Uwaga na głowę” – realizatorzy: studenci Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu

Inspiracją projektu są zjawiska atmosferyczne. W proponowanej interpretacji będzie to plastyczna wizja zmniejszenia dystansu sferycznego, w którym funkcjonuje człowiek. Projekt opierać się będzie na poszukiwaniu formy zewnętrznej, jak i wewnętrznej obiektu. Powstanie wspólna przestrzeń wielu obiektów, zawierająca w sobie odrębne sfery. Aranżacja scenograficzna umożliwi odbiór wspólny jako grupy widzów oraz indywidualny jako jednostki. Projekt pozwali odbiorcy dotknąć tego, co nieosiągnięte i zachować to, co ulotne. Zespół realizacyjny stanowić będą studenci i absolwenci Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz osoby zaproszone do projektu, działające w takich dziedzinach, jak: teatr, scenografia, multimedia, sztuki plastyczne.

„Zachodniopomorska OFFensywa teatralna” – realizatorzy: Teatr Krzyk oraz artyści teatrów alternatywnych z regionu

Pod koniec roku 2011 przedstawiciele niezależnych grup artystycznych ogłosili potrzebę powołania zachodniopomorskiej OFFensywy teatralnej, mającej działać na rzecz zrzeszonych podmiotów i wspierać działania w województwie. Cele grupy: działania w sferze edukacyjnej i animacyjnej, integracja lokalnego środowiska, kształtowanie przestrzeni wymiany myśli i doświadczeń artystycznych, promowanie sztuki alternatywnej. Festiwal Fama – ze swoim dorobkiem artystycznym i doświadczeniem związanym z ruchem studenckim w Polsce – może stać się jednym z głównych elementów powrotu do idei konsolidacji młodej inteligencji. Zaplanowany projekt zrealizowany zostanie w drugim tygodniu festiwalu, a złożą się na niego: pokazy autorskich spektakli teatralnych, opracowane przez uczestników happeningi, plenerowy projekt premierowy. Zdaniem autorów, istotne jest współistnienie i działanie interaktywne z tzw. widzem turystycznym. „Zabawa” Mrożka, w której groteska miesza się z komizmem, a życie ze śmiercią, jest odpowiednią płaszczyzną dla tego spotkania. Artystyczne zadawanie pytań o “nasze dzisiaj” w dobie ruchu oburzonych ma znamiona pytań podstawowych o przyszłość młodego pokolenia.